e-marketing web analytics

Web analytics – czy jest mi potrzebny?

Każdego dnia powstają tysiące witryn internetowych; blogi, sklepy, strony firmowe. Co je łączy? Czy dobre zarządzenie witryną internetową jest możliwe bez web analytics? Dziś poznasz odpowiedź na te pytania.

Czego dowiem się dzięki web analytics?

Web analytics istotne jest dla wszystkich posiadających witryny internetowe bez względu na branżę, dla Ciebie też (trochę o analityce pisałam już w tekście Moje ulubione narzędzia do blogowania). Dużo się o tym mówi, ale nie bardzo wiesz, czego możesz się dzięki temu dowiedzieć? Badaniom ruchu dadzą Ci możliwość poznania:

  • liczby odwiedzin witryny,
  • źródła odwiedzin
  • procentowego udziału źródeł odwiedzin,
  • współczynnika odrzuceń
  • długości wizyt użytkowników,
  • jakości wizyt,
  • konwersji ruchu.

Najpopularniejsze systemy web analytics

Programów do analityki witryn internetowych jest wiele. Dwa z nich cieszą się w Polsce szczególną popularnością. Przed rozpoczęciem analityki witryny warto jednak zdefiniować cele, jakie chcesz osiągnąć i poznać najważniejsze cechy poszczególnych systemów analitycznych.

Google Analytics

  • pomiar użytkowników na podstawie ciasteczek,
  • dostęp do analityki strony tylko dla właściciela,
  • wyniki dostępne online,
  • możliwość wyeksportowania danych np. do MS Excel,
  • nie ma możliwości porównania kilku stron ze sobą,
  • daje możliwość analizy ruchu z mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych,
  • elastyczny w stosunku do zmian technologicznych,
  • rozwiązanie darmowe.

GemiusTraffic

  • pomiar użytkowników na podstawie ciasteczek,
  • dostęp do analityki strony tylko dla właściciela,
  • wyniki dostępne online,
  • możliwość wyeksportowania danych np. do MS Excel,
  • dostęp do danych historycznych,
  • używane wskaźniki: ciasteczka, wizyty i odsłony,
  • rozwiązanie komercyjne.

A od czego zacząć?

Od strony technicznej jest to bardzo proste. Najpopularniejsza system do web analytics, czyli Google Analytics wygeneruje kod HTML, który musisz wkleić w kod strony! I do 24h będziesz mógł cieszyć się szczegółową analityką.

Zanim wkleisz kod, pamiętaj o wcześniej wspomnianych celach. Bez nich, gromadzenie informacji mnie będzie miało większego sensu, bo po co zbierać coś, co nigdy nie zostanie przez Ciebie wykorzystane. To jak kupić samochód tylko po to, żeby ładnie wyglądał na podjeździe. Prawda?

Jeśli interesuje Cię temat analityki internetowej i chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat – daj mi o tym znać w komentarzu 🙂

  • Moim ulubioną funkcjonalnością GA jest tagowanie linków. W połączeniu z celami daje niesamowite narzędzie do badania skuteczności poszczególnych kanałów promocji.

  • Zdecydowanie mnie ten temat interesuje, szczególnie, jak wykorzystać otrzymane dane, by było jeszcze lepiej- niby proste, ale jednak się w tym gubię…

  • Mnie zdecydowanie nie jest potrzebny, bardzo mi dobrze bez informacji na temat statystyk 😉

  • Ciekawy post, mnie też interesowałoby jak wykorzystać otrzymane dane. Wszystko wydaje się proste, ale nie do końca 😉

    • Już niebawem pojawi się post o skutecznym wykorzystywaniu danych 🙂 Dlatego zapraszam do zaglądania na moją stronę 😉

      • Super, bo powiem Ci, że po przeczytaniu Twojego artykułu zajrzałam sobie do mojego Google Analytics, ale szczerze mówiąc nie wiele mi to mówi, więc z niecierpliwością czekam na twój artykuł:).

  • Korzystam z Web Analytics, ale jak na razie nie nasuwają mi się niestety żadne wnioski:).

    • O tym, jak wyciągać wnioski z Analyticsa, żeby przydały się w optymalizacji działań – już w najbliższym wpisie 😉