blogowanie poradniki

Skuteczna strategia bloga w pigułce — 7 kluczowych elementów

Pewnie nie raz zdążyło Ci się zadać pytanie: Jak powinna wyglądać skuteczna strategia bloga? Na podstawie własnych spostrzeżeń i analiz, postaram się w prosty sposób udzielić Ci odpowiedzi na to pytanie.

Znajdź swój cel

Bez znalezienia celu trudno jest nawet rozpocząć blogowanie (chociaż czasem mam wrażenie, że wielu blogerów tak „dryfuje”). Najpierw musisz zadać sobie pytanie: po co to robię? Odpowiedzi mogą być różne:

  • chcę pomagać/edukować (to mój cel),
  • chcę bawić innych,
  • chcę uczyć, jak gotować/sprzątać/ubierać się,
  • chcę zarabiać na blogu.

Jest oczywiście o wiele więcej możliwości, to tylko odpowiedzi, jakie mogłeś udzielić.

Wymienione przeze mnie cele nie są mierzalne za pomocą Google Analytics. To, czy udaje Ci się ich realizacja, dowiesz się między innymi dzięki komentarzom, które otrzymasz od swoich czytelników. Poniżej znajduje się komentarz od Marty z mikrozycie.pl. Właśnie takie opinie jak ta, utwierdzają mnie w tym, że dobrze realizuję obrany przeze mnie cel.

Plan?

Planowanie to podstawa każdej strategii. Bez tego, wcześniej czy później dopadnie Cię chaos. Znajdź jeden dzień w tygodniu, w którym usiądziesz i zaplanujesz tematy wpisów na kolejne dni. Będzie Ci o wiele łatwiej, gdy zabraknie Ci weny lub czasu.

Dzięki planowaniu z łatwością zapanujesz nad częstotliwością pojawiających się tekstów na bogu czy postów w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że to nie wszystko! Do tego dochodzi również newsletter i kontakt z czytelnikami. Jesteś pewny, że bez planu ogarniesz wszystko bez większego problemu?

W planowaniu mediów społecznościowych pomogą Ci liczne darmowe programy online (ja korzystam z Hootsuite) oraz plannery offline — zarówno te darmowe (również u mnie do pobrania i wydrukowania), jak i płatne (np. w formie książkowej).

Grunt to dobrej jakości content!

O tym, jak pisać do internetu, mówiła Ci już jakiś czas temu. Jeśli chcesz odświeżyć swoją wiedzę lub przeczytać ten tekst po raz pierwszy, to serdecznie zapraszam do lektury.

Wracając do tematu — zbieraj pomysły! To one będą motorem napędowym Twoich kolejnych wpisów, gdy na moment opuści Cię wena twórcza. Notuj, zapamiętuj, inspiruj się – czasem codzienne sytuacje podsuwają Ci idealny temat na kolejny tekst.

Słowo to nie wszystko! Już nie raz mówiłam Ci, jak bardzo istoty jest obraz. To on, jako pierwszy dociera do Twojego czytelnika, jeszcze zanim zacznie się on zagłębiać w lekturze. Grafika musi być ciekawa, dobrej jakości oraz z legalnego źródła. Na Pexels.com znajdziesz ogromny zbiór zdjęć do wykorzystania komercyjnego, a dzięki Canva.com stworzysz niezapomniane grafiki i infografiki.

SEO od pierwszego wpisu

Już od samego początku musisz zadbać o SEO. Dlaczego? Dobrze wypozycjonowana witryna stale będzie poprawiała swoją pozycję w Google. Dzięki temu czytelnik trafi na Twoje treści, gdy będzie w internecie szukała odpowiedzi na dręczące go pytania.

Jeśli nie posiadasz wiedzy na ten temat, chętnie Ci pomogę! Zajrzyj do serii wpisów – SEO dla początkujących, które powstały właśnie dla takich osób jak Ty 😉

Social Media to podstawa

Jak to mówią: jeśli nie ma Cię na Facebooku – to znaczy, że nie istniejesz. W przypadku bloga trochę też tak jest. Social media są idealnym jego dopełnieniem. To, które medium wybrać zależy tylko i wyłącznie od tematyki Twojej strony. Zawsze podstawą jest Fanpage, ale nie zapominaj, że są też inne media społecznościowe.

Tutaj masz kilka informacji, które pomogą Ci w ich wyborze:

  • Jeśli Twoim głównym narzędziem komunikacji są zdjęcia – nie zapomnij o Instagramie i zastanów się nad Pinterestem.
  • Zależy Ci na nawiązaniu kontaktów biznesowych, znalezieniu klientów, dotarciu do ważnych osób w firmach itd.? Załóż konto na LinkedIn i pomyśl o Twitterze.
  • Masz content przeznaczony dla osób poniżej 20 roku życia – strzałem w dziesiątkę będzie Snapchat.

Potrzebujesz więcej informacji na temat mediów społecznościowych?

Poświęciłam im już kilka tekstów. Stworzyłam charakterystykę poszczególnych mediów społecznościowych, opisałam cechy skutecznego administratora fanpage’a i pokazałam sposoby na zaoszczędzenie czasu.

Rozmawiaj z innymi!

Pamiętaj, że blogowanie to też dialog. Blogerzy z dłuższym stażem będą Ci w stanie dać cenne rady, które przełożysz na swoje sukcesy. Inni twórcy wskażą Ci, na podstawie własnych doświadczeń, błędy, które popełnili. Dzięki temu Ty, kierując się ich radą, zaoszczędzić sporo czasu i będziesz mógł skupić się na tworzeniu kolejnych tekstów.

Poza tym czytaj i komentuj innych. Bierz udział w dyskusjach w facebookowych grupach. Dialog to nieodłączna część skutecznej strategii bloga. Bez tego nie miałbyś szans na stworzenie społeczności, która chętnie powróci na Twoją stroną.

Płatne formy promocji

Pytasz mnie, czy potrzebujesz płatnej reklamy? Powiem tak:

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy”. – Stuart Henderson

Blog to też Twój mały biznes. Chociaż uważam, że na samym początku działalności powinieneś zadbać o wszystkie powyższe punkty, a dopiero potem zacząć się zastanawiać nad płatnymi formami promocji.

Musisz wyczuć moment, w którym warto wejść z reklamą płatną. Spróbuj w momencie, gdy już wiesz, że tworzysz na tyle wartościowy content, że warto się nim pochwalić na jeszcze szerszą skalę. Kampanie na Facebooku nie muszą od razu pochłaniać ogromnych kwot pieniędzy. To narzędzie daje Ci możliwość ustawienia reklamy na jeden dzień. Płacisz mało, a masz możliwość przetestowania, jaki format i do której grupy odbiorców dociera najlepiej. Później możesz stopniowo zwiększać swój budżet, dopasowując go do aktualnych potrzeb.

To był wyjątkowo dluuuugi tekst, dlatego cieszę się, że wytrwałeś do końca. Mam nadzieję, że choć trochę udało mi się wyjaśnić, na co warto zwrócić uwagę podczas tworzenia swojej małej strategii dla bloga. Jeśli chcesz, żebym, któryś z punktów rozwinęła bardziej – daj mi o tym znać w komentarzu. Bardzo chętnie wyjdę naprzeciw Twoim potrzebom 😉

  • Stosowanie się do wymienionych przez Ciebie elementów jest bardzo ważne i istotne. Teraz się do nich stosuje, ale na początku mojego blogowania sama dryfowałam na czuja, może to zadziała, a może nie. O większość rzeczy nie miałam pojęcia, ale jakoś to było. Jednak wraz z coraz większym stażem blogowania człowiek uczy się nowych rzeczy. Dobrze, że dzielisz się tymi wszystkimi wskazówkami i przemyśleniami, bo dzięki temu ktoś kto dopiero planuje zaczynać nie będzie musiał już popełniać błędów początkującego blogera, który dopiero ten świat odkrywa. 🙂

    • Właśnie o to mi chodzi, żeby osoby rozpoczynające blogowanie uniknęły drobnych potknięć 🙂 Dzięki temu nie zrażą się do tworzenia ciekawych treści 😉

  • Świetne podsumowanie, wiele blogów działa nie spełniając niektórych warunków. A szkoda bo strzelają sobie w stopę.

    • Często strzelają Ci autorzy, którzy mają spory potencjał. Przykre. Może trafi do nich ten tekst i będą mieli okazję się nawrócić 🙂 😀

  • Eee tam, długi;) Jak jest dobrze napisane, to szybko się czyta:)
    Ach, to planowanie… Ostatnio coś z tym ruszyłam i miło wiedzieć o czym będę pisać dalej, tylko żeby to jeszcze było w pakiecie z umiejętnym zarządzaniem czasu:D

    • Zarządzenie czasem i planowanie to jedno, a drugie to zderzenie tego wszystkiego z rzeczywistością, która brutalnie wszystko weryfikuje 😀

  • Jest mi bardzo miło, że o mnie wspomniałaś, ale naprawdę – Twój blog jest tak niesamowicie przydatny, że dziwię się, że możesz mieć wątpliwości co do sensu jego strategii. 🙂 Od jakiegoś czasu staram się działać zgodnie z opisanymi u Ciebie wytycznymi i widzę sporą różnicę choćby w liczbie użytkowników. Jeszcze raz dziękuję! 🙂

    • Niezmiernie cieszy mnie fakt, że moje rady realnie wpływają na poprawę zasięgów Twojego bloga 🙂 Mam nadzieję, że jeszcze nieraz będę mogła Ci pomóc 😉

  • Bardzo pomocna i skondensowana ta pigułka wiedzy;) Przyda mi się, szczególnie w opracowaniu planu działań w social mediach:)

  • Świetnie, zwięźle i na temat. Właściwe robię to wszystko, tylko z SEO trochę na bakier. Doczytam zatem w Twoim artykule. Pozdrawiam 🙂

  • Jak zawsze wszystko w punkt! Wykonujesz świetną pracę, a ja zaglądam tu chętnie bo wiem, że znajdę coś wartościowego! 🙂

  • a mnie zastanawia, gdzie warto wykupić płatną reklamę poza facebookiem, czy w ogóle jest takie miejsce? 🙂

    • AdWords, z tym, że tam, w popularnych branżach, małe budżety się nie sprawdzą, tzn. trudno będzie się przebić.

  • zrozumiale, prosto, jasno i klarownie 🙂