poradniki web analytics

Skąd się biorą użytkownicy na stronie, czyli Pozyskiwanie w Google Analytics

Najwyższy czas na zakładkę Pozyskiwanie w Google Analytics. Dzięki niej uzyskasz wiele cennych informacji, np.  jak wypada Twoja strona w wynikach wyszukiwania, z jakich źródeł docierają do Ciebie użytkownicy i wiele, wiele innych.

W tym tekście opisze dla Ciebie zakładki, z których dowiesz się ciekawych rzeczy o swojej stronie. Celowo pominę te, dotyczące płatnych kampanii, bo teraz najważniejsze jest, żebyś poznał swoją stronę w „naturalnym środowisku”, czyli bez wspomagania jej płatnymi formami promocji. To zaczynamy!

Trochę podstawowych informacji

Dzięki poniższym informacjom dowiesz się, jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę.

Źródłem ruchu na stronie są kanały:

  • Direct – wejścia bezpośrednie – gdy użytkownik wejdzie na stronę wpisując adres lub gdy ma ją w zakładkach,
  • Organic Search – wejścia na stronę z wyników wyszukiwarek,
  • Referral – przejścia z innych stron www – to wejścia, gdy użytkownik dotarł do nas przez link umieszczony na innej stronie (innej niż media społecznościowe),
  • Social  – wejścia z mediów społecznościowych Facebooka, Instagrama, Twittera itd. (więcej danych na temat ruchu z mediów społecznościowych możesz uzyskać z zakładki Sieci społecznościowe),
  • Paid Search – wejście na stronę z reklamy AdWords lub innych płatnych (cpc lub ppc).

U mnie jak widać nie ma Paid Search, bo dla granos.pl nie tworzyłam jeszcze kampanii reklamowych w AdWords. Szczegółowe dane dotyczące kampanii zobaczysz w osobnej zakładce AdWords.

Dzięki danym, które znajdziesz w kategorii Pozyskiwanie, możesz dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy:

  • ile masz wejść z danego kanału,
  • jakie są źródła wejść na stronę,
  • z jakich witryn najczęściej internauci przychodzą na Twoją stronę,
  • czy kampanie reklamowe przyciągają na stronę wystarczającą liczbę osób.

Prosto z Google

Te informacje dadzą Ci obraz skuteczności  zmian, które wprowadziłeś po mojej serii wpisów SEO dla początkujących 😉

Oczywiście liczy się nie tylko ruch z Google. Dobrze, gdy strona ma wiele źródeł ruchu. To, z jakich miejsc użytkownicy trafiają na Twoją stronę, znajdziesz w zakładce Cały ruch.

Gdy zaobserwujesz nagły spadek z ruchu pochodzącego z Google, to znaczy, że coś jest nie tak. Jeśli zobaczysz takie zmiany, szybko interweniuj! Żeby zobaczyć, co dzieje się na stronie kliknij Cały ruch, a potem przejdź do google / organic.

O jakie linki zadbać?

Cały czas pamiętaj, że ruch z Google nie może być Twoim jedynym źródłem ruchu na stronie. Współpraca z innymi, umieszczanie linków np. na forach, może być idealną metodą na powiększenie liczby internautów odwiedzających Twoją stronę.

A skąd obecnie użytkownicy trafiają na Twoją stronę? Kliknij w Odesłania i sprawdź 😉

Mam nadzieje, że po tym wpisie wiesz jeszcze więcej na temat Google Analytics. Nie martw się, to nie koniec. Postaram się przedstawić Ci całość, tak żeby analizowanie Twojej witryny, użytkowników, ich zachowań było o wiele prostsze i sprawiało Ci wyłącznie przyjemność.

  • Jak zawsze porcja dobrych i przydatnych informacji 🙂 Ja mam problem z GA, próbuje to rozgryźć dzięki Tobie 🙂

    • Miło mi to słyszeć 🙂 GA to naprawdę świetne narzędzie i jak się je dobrze pozna to korzystanie z niego będzie sprawiło wyłącznie samą przyjemność 😉

  • Oo, właśnie się zastanawiałam jak sprawdzić po jakich słowach trafiają do mnie ludzie. Idealnie w porę. Z GA jesteśmy w fazie poznawania się i wzajemnej ekscytacji. Ja mam problemy ze zrozumieniem go, a on wręcz przeciwnie. Mam nadzieję, że z Twoją pomocą uda nam się zwalczyć te przejściowe problemy 😉

  • Patrycja Bonczewska

    temat bajka dla mnie akurat w dobrym czasie tu trafiłam;) pozdr

  • Świetne informację, która na pewno przestudiuję dokładniej na swoim GA. Czasami zaglądam w te zakładki, ale teraz będę dokładnie wiedzieć gdzie czego szukać. 🙂

  • Trzymam kciuki za znalezienie dobrego fachowca, który pomoże Ci z łączeniem blogów 😉 Daj proszę znać, jak poszło.
    Jak już wszystko będzie na swoim miejscu, gwarantuję Ci, że GA stanie się Twoim ulubionym narzędziem analityczny 😉

  • Kolejny świetny wpis Dominika:) Dzięki wielkie i cóż, czekam na więcej:)

  • Świetny wpis, bardzo mi się przyda. 🙂

    • Cieszy mnie to bardzo 🙂 Mam nadzieje, że poza tematyką GA zajdziesz u mnie jeszcze inne tematy, które Cię zaciekawią 😉

      • Oj, z pewnością:) Czekam tylko na urlop, robię kawkę i będę czytać:) Pozdrawiam!

  • Krótko i na temat. Wydaje mi się, że na początek wystarczająco i pomocnie 🙂

  • Dzięki Twoim wskazówkom zaczynam trochę rozgryzać moje dane, ale wciąż jeszcze sporo nie rozumiem. czekam na dalsze wpisy:). Pozdrawiam Ania.

  • Tak, najważniejsze to skupiac sie na roznych formach odesłania….przydatne informacje

  • Jeśli będziesz potrzebowała więcej informacji na temat pozycjonowania, to zajrzyj do kategorii SEO/pozycjonowanie 😉