poradniki web analytics

Podstawowe wskaźniki Google Analytics

Zanim ponownie wrócę do objaśniania kolejnych zakładek Google Analytics, postanowiłam, że przedstawię Ci podstawowe wskaźniki, z którymi będziesz mieć styczność podczas pracy z tym mechanizmem. Ich znajomość ułatwi Ci interpretację danych i umożliwi lepsze zrozumienie tego narzędzia analitycznego.

Użytkownik

Dzięki temu wskaźnikowi dowiesz się jaka liczba osób odwiedziła Twoją witrynę. Dane te pozyskiwane są dzięki plikom cookies zapisanym w wyszukiwarkach. Dlatego analizując wykresy, pamiętaj, że czytelnik mógł wejść do Twojej witryny z różnych wyszukiwarek i tym samym zwiększył liczbę odwiedzin. Zasięg Twojej treści nie zwiększył się, ponieważ nie zyskałeś nowego odbiorcy. Google Analytics nie jest również w stanie sprawdzić, czy z jednego komputera korzysta tylko jedna osoba, czy kilka. Pamiętaj jednak, że wysoka wartość wskaźnika Użytkownik, świadczy o tym, że prezentowane przez Ciebie treści są atrakcyjne.

Sesja

To zestaw działań, które użytkowi podjął w Twojej witrynie w określonym czasie. Jedna sesje może składać się z wielu wyświetleń witryny np. otworzenie jednocześnie kilku zakładek. Jeden czytelnik Twojej strony może wygenerować wiele sesji.

Przykład:

Sesja I: Strona główna – O mnie – Kontakt

Po upływie 30 minut

Sesja II: Strona główna – Współpraca – Publikacje.

Dlatego sesje mogą mieć miejsce nawet w tym samym dniu, tygodniu czy miesiącu. Po zakończeniu jednej sesji może nastąpić kolejna.

Musisz wiedzieć, że są dwa sposoby jej wygaśnięcia:

  • Po określonym czasie: gdy, użytkownik w ciągu 30 minut nie podejmie, żadnej aktywności lub o północy,
  • Po zmianie kampanii: jeśli internauta wejdzie na Twoją stronę dzięki jednej kampanii, a powróci za pośrednictwem drugiej.

Odsłona

To liczba wyświetleń strony. Wartość ta rośnie z każdą wizytą użytkownika. Odświeżenie witryny i przejście do kolejnej podstrony liczone jest jako kolejna odsłona. Dlatego, jeśli użytkownik wejdzie na Twój portal nawet kilkanaście razy, to Google Analytics zanotuje to jako kolejne odsłony. Ten sam efekt będzie, gdy Twój czytelnik przechodzi z artykułu, na artykuł. Może świadczyć to zarówno o zaangażowaniu Twojego odbiorcy, ale też o tym, że nie mógł znaleźć jakiejś informacji, dlatego krążył bezwiednie po Twojej witrynie.

Unikalna odsłona

Unikalna odsłona to wszystkie odsłony, które wygenerował na Twojej stronie dany użytkownik podczas tej samej sesji. Jest to odzwierciedlanie liczby sesji, w której witryna została wyświetlona minimum raz.

Przykład:

Strona główna → O mnie → Strona główna → O mnie → Kontakt → Strona główna

  • Strona Główna = 3 odsłony, 1 unikalna odsłona
  • O mnie = 2 odsłony, 1 unikalna odsłona
  • Kontakt = 1 odsłona, 1 unikalna odsłona

Strony/wizyta

Ten wskaźnik zobrazuje Ci liczbę stron i podstron, które zostały odwiedzone przez Twojego użytkownika podczas trwania jednej wizyty. Pamiętaj, że ważna jest jakość nie ilość odwiedzin, dlatego nie przywiązuj nadmiernej wagi do tego wskaźnika.

Przykład:

Wizyta 1. – Strona główna, Kontakt, O mnie

Wizyta 2. – Strona główna, Publikacje, Strona główna

Wizyta 3. – Kontakt

  • liczba sesji: 3
  • liczba odsłon: 7
  • strony/sesja: 2,3

Średni czas spędzony na stronie

Dzięki temu wskaźnikowi, będziesz mógł sprawdzić, ile czasu użytkownicy spędzają w Twojej witrynie. Średni czas spędzony na stronie daje Ci pełny obraz tego, jakie z proponowanych przez Ciebie treści najlepiej angażują Twoich użytkowników, a nad którymi powinieneś popracować.

Ważne! Google Analytics liczy średni czas spędzony w witrynie od momentu wejścia do momentu przejścia, do kolejnej podstrony czy artykułu. Jeśli internauta przeczyta wpis w 10 min i zaraz po tym opuści stronę, to system policzy czas jako 0 minut.

Współczynnik odrzuceń

Wskaźnik, który spędza sen z powiek niejednego analityka. Odrzucenie ma miejsce, gdy użytkownik wejdzie na Twoją stronę (nie odwiedzi pozostałych podstron czy artykułów) i opuści ją. Wysoka wartość tego współczynnika może świadczyć o tym, że zawartość Twojej witryny nie zachęca do odsiedzenia innych podstron, ale nie musi.

Nie martw się! To nie musi być Twoja wina! Użytkownik mógł po prostu wejść z wyszukiwarki na Twój tekst, ponieważ szukał informacji właśnie na temat, który poruszyłeś. Przeczytał go w całości. I wyszedł ze strony, Nie dlatego, że była ona nieciekawa, może po prostu nie miał czasu dłużej po niej „buszować” lub dowiedział się z tekstu wszystkiego, co chciał w danej chwili wiedzieć. Google Analytics tego nie rozróżnia i takie zachowanie odnotowuje jako odrzucenie strony.

Jak sobie z tym poradzić?

Wystarczy, że nieco zmienisz kod śledzenia Google Analytics, który dodałeś do strony i uwzględnisz czas, jaki użytkownik musi spędzić na stronie, żeby jego wizyta nie została uznana za odrzuconą.

<script>setTimeout(“ga(‘send’, ‘event’, ‘read’, ‘20 seconds’)”,20000); </script>

Dodaj powyższą linijkę kodu pod opcją pageTracker._trackPageview();:
Parametr 20000 oznacza czas w milisekundach. Oczywiście możesz określić go samodzielnie, dostosowując go do swojej witryny. Pamiętaj, że 1 sekunda = 1000 milisekund.

Współczynnik konwersji

Konwersja to działanie, które chciałbyś, aby odwiedzający wykonał na Twojej stronie np. zapisanie się do newslettera. To czynności, które są Twoimi istotnymi celami, ponieważ wpływają na rozwój Twojej witryny.

Cele możesz ustawić w Google Analytics zakładka: Konwersje, Podzakładka: Cele

Poznałeś już podstawowe wskaźniki Google Analytics. Dzięki temu będzie Ci o wiele łatwiej analizować swoją stronę internetową. Pamiętają, że wyciąganie wniosków to nie wszystko, musisz jeszcze nauczyć się je wprowadzać w życie.

  • Tyle tego, że aż głowa boli. Wiadomo, z praktyką samo wchodzi, ale teraz jak na to patrzę… wygląda jak coś, czego trzeba wykuć się na blachę O.O

  • Dzięki za ten tekst! Nie wiedziałam, że można jakoś zaradzić na ten współczynnik odrzucen. 🙂

    • Proszę bardzo 😉 Ja też stosunkowo niedawno dowiedziałam się o tym triku. Ale powiem szczerze nie przywiązuję dużej wagi do Współczynnika Odrzuceń (dlatego nie używam tego kodu), inne parametry mają dla mnie większe znaczenie 😉

  • Podoba mi się to objaśnienie. Bardzo wiele osób ma problem z interpretacją tych pojęć, a tu podane jak na patelni 😉

    • Zgadzam się z Tobą 🙂 Nawet sam Google tłumaczy te pojęcia w mało przystępny sposób. A powinno być inaczej, bo sięgają po nie głownie osoby, które zaczynają przygodę z analityką internetową.

  • Uf, dzięki, bo miałam problem z ich hieroglifami 😛

    • Jeśli będziesz chciała jeszcze pogłębić swoją wiedzę na temat Google Analytics, to zapraszam do kategorii: Web Analytics 😉

  • Oo super wpis! Zastanawiałam się ostatnio nad współczynnikiem odrzuceń, muszę wypróbować Twój sposób 🙂

  • Ilona Tomaszewska

    Bardzo ciekawy artykuł. Jestem dość początkującą blogerką, więc informacje od Ciebie mi się przydadzą:)

    • Dziękuję 🙂 Na dobry początek znajdziesz u mnie kilka pomocnych artykułów dla startujących blogerów 😉 Będę trzymała kciuki!

  • Mega przydatny wpis! Do tej pory poruszałam się po GA jak we mgle. Dzięki za wyjaśnienie 🙂

  • Poruszasz bardzo przydatne kwestie, szczególnie jeśli chodzi o początki ogarniania Analyticsa – dla mnie na początku była to czarna magia 😉

    • Dzięki, staram się 😉 Pamiętam, jak te wszystkie pojęcia i cyferki przyprawiały mnie o zawrót głowy na początku. Dlatego staram się swoją wiedzę przekazać dalej w jak najbardziej przystępny sposób 😉

  • PenPals Poland

    Świetny wpis! Czegoś takiego potrzebowałam, bo od niedawna zwracam dopiero uwagę na Google Analytics 🙂 Ale jak to mówią lepiej późno niż wcale 😀

    • Cieszę się, że post się przydał 🙂 Fajnie, że zaczęłaś używać GA. Jak się go dobrze pozna, to staje się bardzo pomocny w blogowaniu 😉

  • o dzięki. Bardzo przydatny zbiór informacji!

  • Bardzo fajnie wyjaśnione podstawowe pojęcia 🙂 Niesamowicie przydatne!

  • Kolejny bardzo cenny tekst dla mnie 🙂 Dziękuję 😉

    • Proszę bardzo 😉 Cieszę się, że się przydał. Ale nie martw się to jeszcze nie koniec z GA na moim blogu 😉 Będzie jeszcze kilka lekcji.

  • Świetne omówienie tym bardziej, że to takie podstawowe wartości jakie dostajemy od razu po wejściu do GA. Warto wiedzieć czego dotyczą. 🙂

  • Zaczynam to wszystko coraz lepiej rozumieć. Dziękuję 🙂
    Mam pytanko, może trochę banalne, ale chciałabym się dowiedzieć. Możesz mi powiedzieć, gdzie znajdę informację po jakich hasłach trafiają do mnie użytkownicy? Pamiętam, że kiedyś przypadkiem tam trafiłam, ale jakoś nie mogę tego powtórzyć. Będę wdzięczna 🙂

    • Jasne, że mogę 🙂 Pozyskiwanie –> Kampanie –> Bezpłatne słowa kluczowe – i gotowe! 😉

      • Wszystko jest zakwalifikowane jako „not provided”, to chyba niedobrze?

        • Not provided to po prostu ukrywanie słów kluczowych. Jest to wynik wprowadzenia bezpiecznej, szyfrowanej wersji wyszukiwarki. Tzn. wystarczy, że Twój czytelnik posiada konto Google i jest w nim zalogowany. Jeśli w tym czasie będzie korzystał z wyszukiwarki i trafi na Twoją stronę, to dane jego wyszukiwania nie zostaną Ci przekazane. Dlatego nie widzisz słów kluczowych, po których trafili na Twoją stronę, a zamiast tego pokazuje Ci się „not provided” 🙂 Dlatego nie ma powodu do niepokoju 😉

  • Dziękuję za ten post 🙂 Niby sama powoli ogarniam Google Analytics, ale u Ciebie jest to wszystko super rozpisane i poukładane 🙂 Pozdrawiam!

    • Proszę bardzo! 🙂 To jeszcze nie koniec moich rozkmin na temat GA, dlatego zapraszam Cię na mój blog ponownie 😉

  • Będzie więcej! 🙂 Zapraszam do zaglądania na mój blog!