Słów kilka o mediach społecznościowych

Słów kilka o mediach społecznościowych

W Polsce media społecznościowe zaczęły zyskiwać swoją popularność dopiero około roku 2009. Dzisiaj są codziennością: zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i wielkich, rozpoznawalnych brandów. Chociaż pojęcie „social media” nie jest jeszcze w pełni zdefiniowane, używają go wszyscy i jest dla wszystkich zrozumiałe.

Media społecznościowe nieodłączną częścią społeczeństwa

Osoby specjalizujące się w temacie mediów społecznościowych zgodnie uważają, że nie są one tylko przejściową modą. Otwierają nowe rynki, co stawia przed właścicielami firm nowe wyzwania i możliwości. Więź z klientami zostaje wzmocniona dzięki łatwości utrzymywania stałych relacji, właśnie dzięki platformom społecznościowym. Wszystko to ma ogromny wpływ na budowanie emocjonalnego stosunku do marki i pozostania w głębokiej podświadomości klientów.

Przykłady wykorzystania mediów społecznościowych

Social media aktualnie silnie wiążą się z tworzeniem marki osobistej. I tak jak w przypadku personal brandingu, media społecznościowe miały swój etap 1.0., a aktualnie znajdują się na poziomie 2.0.

Oto kilka przykładów wykorzystania mediów społecznościowych według Dana Schawbela:

  • Współpraca – pomaga przy organizacji różnego rodzaju projektów, ułatwia dzielenie się informacjami i ich aktualizowanie w czasie rzeczywistym.
  • Komunikacja – szybsza i bardziej skuteczna. Talice, tweety etc. pozawalają na bezustanne informowanie o bieżących zdarzeniach. Media społecznościowe pomogły zredukować liczbę wysyłanych e-maili na rzecz komunikatów umieszczanych na profilach firmowych, które mają lepszy i bardziej skuteczny zasięg.
  • Multimedia – gdy tekst to za mało, do gry wchodzą zdjęcia i video. Obraz mówi więcej niż tysiąc słów.
  • Promocje – informacje o promocjach docierają dużo sprawniej do potencjalnych klientów lepiej niż przez archaiczny newsletter, który finalnie trafiał do SPAMu. Niektóre marki tworzą odrębne profile swoich marek dotyczące wyłącznie promocji, które w efekcie przynoszą milionowe zyski dla marki.

Media społecznościowe – podział

Social media, ze względu na mnogość i różnorodność kanałów, zostały podzielone. Istniejących podziałów jest wiele. Poniżej znajduje się najbardziej podstawowy podział – według ich podstawowego zastosowania:

  • Serwisy społecznościowe – gromadzą wokół siebie społeczności i działają w oparciu o nie. Najczęściej kojarzone są z Facebookiem, czy dawniej z portalem NaszaKlasa.pl.
  • Serwisy treściowe – zawierają głównie obrazy i filmy tworzone przez internautów. Do najbardziej popularnych w Polsce należy: YouTube, Instagram i Demotywatory. Zazwyczaj zintegrowane są z serwisem Facebook, co ułatwia współdzielenie treściami.
  • Mikroblogi – treści publikowane są krótkie, ale zawierają konkretny przekaz. Najbardziej popularnym mikroblogiem w Polsce jest Twitter, na którym komunikat ogranicza się do 140 znaków.
  • Blogi – to dzienniki internetowe. Pozwalają na publikację i archiwizację wpisów. Ogół blogów nazywany jest blogosferą. Najpopularniejszą platformą blogową w Polsce jest blogspot.com.
  • Fora – najstarszy typ mediów społecznościowych. Fora są najbardziej zróżnicowanym medium. Najpopularniejsze są te, które ściśle związane są z dużymi portalami np. forum.gazeta.pl.
  • Serwisy Q&A – najbardziej popularne wśród osób poniżej 20 roku życia. Dzięki nim zdobywają wiedzę z różnych obszarów życia. W Polsce serwisem nr 1 stał się Ask.fm.
  • Internetowe serwisy informacyjne – odnajdują i dostarczają użytkownikowi najpopularniejsze treści z internetu. Najbardziej znanym jest wykop.pl.
  • Serwisy typu wiki – zawierają posortowaną wiedzę z wielu dziedzin nauki. Najmniej zróżnicowane medium w Polsce. Najpopularniejszy z nich to Wikipedia.
  • Społecznościowe serwisy geolokalizacyjne – pozwala na „meldowanie się” w miejscu, w którym aktualnie jest użytkownik np. urlop w tropikach czy kawiarnia. Typowym, choć mało popularnym w Polsce, jest foursquare.com. Funkcje geolokalizacji posiada również Facebook i Google +.

Mam nadzieje, że dzięki temu wpisowi świat mediów społecznościowych stał się dla Ciebie jeszcze bliższy.