web analytics

Poznaj swoich użytkowników dzięki Google Analytics

Wiele osób, które zaczynają przygodę z Google Analytics ma problem z analizą danych, ich interpretacją oraz odpowiednim wykorzystaniem informacji, które pozyskali. Skoro czytasz ten wpis, sam pewnie zastanawiasz się, od czego zacząć, na co zwrócić uwagę i po co w ogóle się w to zagłębiać.

Teraz pokażę Ci, jak w łatwy sposób możesz poznać swoich użytkowników: ile mają lat, jakiej są płci oraz czym się interesują. Dowiesz się również, które media społecznościowe przyciągają Twoich użytkowników. Zaraz przekonasz się, że korzystanie z Google Analytics i interpretowanie danych jest dziecinnie proste. Zapraszam!

Kim są moi użytkownicy?

Masz stronę, widzisz liczbę odwiedzin i co? Nadal nie wiesz, kim są ludzie, którzy korzystają z Twojej witryny?

Pytasz: po co mi taka informacja? A po to, żebyś wiedział jak budować strategię marki. Inna będzie, gdy Twoimi użytkownikami są głównie kobiety w wieku 18-24, a zupełnie odmienna, gdy ze strony korzystają w większości mężczyźni z przedziału 35-44 lata.

Google Analytics - analiza użytkowików-dane-demograficzne-ogolem-analytics-min

Płeć czy wiek to nie jedyne informacje, które zbiera Google Analytics na temat Twoich użytkowników. Możesz dowiedzieć się, z jakich urządzeń korzystają (ważna informacja, gdy tworzysz wersję mobilną swojej strony i podczas podejmowania decyzji o formatach reklamowych), gdzie mieszkają oraz czym się interesują (to wskazówka, dzięki której lepiej dopasujesz content do swoich odbiorców).

Google Analytics - analiza użytkowików-zainteresowania granos.pl

Facebook, Instagram a może Pinterest?

Portali społecznościowych jest ogrom. Gdy zaczynasz budować swoją markę w internecie, zastanawiasz się, na którym spotkasz swoich potencjalnych klientów czy czytelników. W ciemno zakładasz konta na kilka z nich i działasz! Zaczyna brakować Ci czasu na ogarnięcie tylu kont. Zaczynasz je zaniedbywać. Tracisz regularność wpisów, aż w końcu poddajesz się i Twoje social media stają się „martwe”.

Znajomy scenariusz, prawda? A gdybyś tak, w momencie, kiedy zaczęło brakować Ci czasu zajrzał do Google Analytics?

Google Analytics - analiza użytkowików-kanaly-analytics-min

Właśnie tu znalazłbyś odpowiedź na pytanie: które z mediów społecznościowych generuje wartościowy ruch na stronie? Wiedziałbyś, że np. Facebook i Instagram warto poświecić więcej czasu (bo przyciąga nowych użytkowników, generuje mały współczynnik odrzuceń, daje wysoką średnią odwiedzonych stron itd.), a np. z Pinteresta warto zrezygnować (bo w ciągu ostatnich 30 dni nikt nie z tej witryny nie przeszedł na Twoją stronę).

I życie staje się prostsze 🙂

I to wszystko?

Nie, to nie wszystko, czego możesz dowiedzieć się dzięki Google Analytics. W tym wpisie pokazałam Ci tylko, jak możesz lepiej poznać swojego użytkownika. W następnych tekstach postara Ci się pokazać kolejne zakamarki tego narzędzia, dzięki którym łatwiej będzie Ci zrozumieć to, co dzieje się na Twojej stronie, co przyciąga, a co należy jeszcze zmienić.

Masz pytania? Nie krępuj się! Napisz je w komentarzu lub mailowo: dominika@granos.pl

  • Bardzo ciekawy temat! Kwestie znajomości użytkowników już znam, ale z wielką chęcią dowiem się co więcej można z tego narzędzia wyciągnąć, bo nigdy jakoś specjalnie się mu nie przyglądałam, prócz oczywiście podstawowych rzeczy. 🙂

  • Super, właśnie takiego łopatologicznego wyjaśnienia mi brakowało. Czekam na kolejne wpisy:)

  • Oj ta interpretacja rzeczywiście jest straszna dla początkujących. 🙂 Może z Twoim poradnikiem uda mi się to ogarnąć. Mam nadzieję, że będzie jeszcze dużo wpisów. 😀

    • Też mam taka nadzieję:) Trzymam za Ciebie kciuki 🙂 A co do wpisów to planuję jeszcze ok. 2 z tej serii , a czy będzie ich więcej – czas pokaże 😉