Dlaczego nikt nie czyta Twojego bloga?

Dlaczego nikt nie czyta Twojego bloga?

Piszesz, piszesz, a czytelników jak na lekarstwo? Wydaje Ci się, że nikt nie czyta Twojego bloga? A może masz swoją publiczność, ale chcesz ją rozwinąć – to ten tekst jest właśnie dla Ciebie.

1. Nie jesteś użyteczny…

…a dokładnie Twój blog! Czytelnik nie może na nim znaleźć niczego, co mógłby odnieść do własnego życia. Dlatego Cię ignoruje. Wchodzi na blog, wychodzi i już nie wraca. Jak to zmienić:

  • Napisz dłuższy wpis min. 3 000 znaków (u mnie najlepiej sprawdzają się te od 3 do 4,5 tys.).
  • Spróbuj wyczerpać temat.
  • Twórz ciekawe, darmowe materiały do pobrania – planery, kalendarze, e-booki.
  • Jeśli tworzysz tutoriale, spraw, aby były one jasne i przejrzyste.

Pamiętaj, że ludziom ciężko jest uzależnić się od bloga, na którym codziennie piszesz o swoim dniu (nie każdy jest ciekawy i inspirujący) lub udzielasz niejasnych wskazówek; nieważne czy dotyczą one programowania, czy zrobienia domowej maseczki na twarz. Bądź dynamiczny, interesujący i przedstawiaj swoje treści w ciekawy sposób.

Kiedy zaczynasz pisać post, zadaj sobie dwa pytania:

  • Jaka jest idea Twojego wpisu?
  • Dla kogo go tworzysz?

Dowiedz się, czy chcesz nowym postem kogoś zainspirować, a może czegoś szczególnego nauczyć? Zastanów się, dla kogo to robisz i kim jest Twój czytelnik.

2. Jesteś niekonsekwentny

Publikujesz post dzisiaj. Potem znikasz na kolejne dwa tygodnie. W ten sposób nie dajesz szansy ludziom na stworzenie silnego związku z Tobą i Twoim blogiem. Nawet jeśli dzisiejszy wpis im się spodobał, to za dwa tygodnie prawdopodobnie nie będą o Tobie pamiętać. Musisz działać systematycznie, żeby zachować publiczność, która już zebrała się wokół Twojego bloga.

Ta sama zasada dotyczy również mediów społecznościowych i newsletterów. Łatwiej jest przyzwyczaić się do kogoś, kto jest stale obecny. W byciu konsekwentnym pomoże Ci tworzenie harmonogramów, list i kalendarza (o którym wspominała, we wpisie Co musisz wiedzieć w pierwszych miesiącach blogowania?). Wyznacz sobie jasną zasadę: publikuję w poniedziałki, środy, piątki i trzymaj się tego! Zero kompromisów!

3. Twój blog jest nijaki

Tematy, które poruszasz, nie mają wspólnej cechy. Nikt nie każe Ci ograniczać się do jednej tematyki, możesz mieć wiele zainteresowań, ale to, co tworzysz, powinno posiadać wspólny mianownik.

Osoby, które chcą pisać o wszystkim określają swój blog jako lifestylowy. Oczywiście nie ma w tym nic złego, ale takim twórcom jest o wiele trudniej skupić wierną społeczność. Każdego z czytelników będzie interesował tylko fragment; jeden, dwa wpisy, dlatego nie zwiąże się z witryną na dobre. O wiele łatwiej będzie, jeśli nadasz wpisom jedną, wspólną cechę.

  • Pokaż we wpisach swój charakter – bądź jakiś!
  • Pisz teksty w formie wyliczanek, poradników.
  • Stwórz swój niepowtarzalny, oryginalny styl.
  • Twórz ciekawe grafiki i infografiki.

4. Nie wykorzystujesz mediów społecznościowych

Media społecznościowe są ogromnym wsparciem dla blogowania. Jeśli jesteś aktywny i zaangażowany w social media, to pomogą Ci one rozwinąć bloga. Twoja publiczność już tam jest, więc musisz zadbać o to, żeby z mediów społecznościowych mieli dostęp do Twojej twórczości. Na Facebooku czytelnicy mają możliwość ustawienia powiadomienia o nowych postach, dzięki temu mogą być stale na bieżąco z tym, co robisz. W social media jest o wiele łatwiej prowadzić rozmowy z czytelnikami, a tym samym budować z nimi więź.

Jeśli social media Cię przytłaczają albo jesteś nowicjuszem i czujesz się niepewnie, zapraszam do moich wcześniejszych postów, w których znajdziesz kilka pomocnych wskazówek:

5. Masz słabą markę

Trudno jest zwiększyć społeczność wokół bloga, jeśli na blogu panuje bałagan; mylące treści, odpychający design – to tylko niektóre z mankamentów. Nikt nie będzie traktował Cię poważnie, jeśli nie masz spójnej i profesjonalnej marki – chaotyczny układ, 10 fontów używanych zamiennie… Nie musisz do razu kupować specjalnego szablonu, pięknych zdjęć etc. Wystarczy, że skonstruujesz swój mały przewodnik stylu: jaki font, w jakim kolorze i gdzie jest stosowany itd. – pomoże Ci to stworzyć silną, rozpoznawalną markę i miły dla oka blog 😉

Jeżeli po przeczytaniu tego wpisu, okazało się, że popełniasz jeden z tych błędów, a mimo to masz wokół swojego bloga sporą i aktywną społeczność – punkt dla Ciebie! Pomyśl sobie, że jeśli naniesiesz potrzebne zmiany, czytelników będzie jeszcze więcej!

A jakie są Twoje powody, które sprawiły, że przestałeś czytać jakiś blog? Napisz mi o tym w komentarzu 😉