inne

Czym jest personal branding?

Ilu pasjonatów tyle pojęć marki osobistej (personal branding). Nie ma jednej, dobrej i pełnej definicji, ale postaram Ci się wszystko dobrze wytłumaczyć, tak żeby to pojęcie stało się dla Ciebie wiele bliższe.

Trochę teorii

Dan Schawbel w swojej książce Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania marki osobistej; definiuje presonal barnding jako proces indywidualizacji jednostki, dzięki któremu może ona wyróżnić się z tłumu. Proces ten realizuje się różnymi kanałami poprzez prezentowanie spójnego wizerunku w celu osiągnięcia wyznaczonego celu. Dzięki personal brandingowi można stworzyć pozycję specjalisty w danej dziecinie, nabrać pewności siebie oraz rozwinąć karierę zawodową.

Specjaliści wyrównają dwa rodzaje personal brandingu:

  • Personal branding 1.0. – gdy marka ukrywa się za swoim logo, nie prezentuje przed konsumentami „ludzkiej twarzy”.
  • Personal branding 2.0. – każdy dumnie prezentuje markę niezależnie od tego, jakie stanowisko zajmuje i celów, które chce osiągnąć.

Każda marka osobista ma swoje kanały interakcji. Każdy z nich ma kluczowy wpływ na markę, a marka ma wpływ na nie. Poniższy graf tzw. model ośmiornicy prezentuje wszystkie kanały mające wpływ na rozwój i istnienie marki osobistej.

marka osobista | granos.pl

Interakcja marki – model ośmiornicy.

Wg Joanny Malinowskiej – Parzydło; marka osobista to mieszanka emocji i skojarzeń, które pojawiają się w umysłach innych na widok danej osoby. To opinie, które odróżniają jednego człowieka od drugiego.

Skąd wywodzi się personal branding?

Z zachodu, z USA. Tam żadna jednostka nie mogłaby funkcjonować na rynku pracy bez świadomości marki własnej. Personal branding to wielomiesięczna praca i obserwacja, ponieważ nie istnieje coś takiego jak uniwersalny sposób na dobrą markę osobistą.

Jeśli chcemy poznać jakiś wzór na dobry personal branding; warto spojrzeć w kierunku USA. Tamtejsi politycy to przykład idealnego personal brandingu.

Kiedy personal branding zawitał do polski?

Pojęcie personal brandingu pojawiło się w polskiej świadomości dopiero kilka lat wstecz. Stąd niewielka liczba fachowej literatury i niewielu wykwalifikowanych specjalistów z tej dziedziny. Winą tego jest nie tylko „świeżość” pojęcia, a przeświadczenie Polaków, że personal branding zarezerwowany jest tylko dla celebrytów czy osób ze świata polityki. Nic bardziej mylnego. Personal branding dotyczy każdego, bo każdy z nas jest marką samą w sobie, jest podstawą funkcjonowania na wielu płaszczyznach życia codziennego. Chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.

Mam nadzieje, że teraz pojęcie personal brandingu jest dla Ciebie o wiele bliższe. Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości – napisz mi o tym w komentarzu.

  • Jak zwykle u Ciebie człowiek się dowie mnóstwa rzeczy pożytecznych 🙂

  • Kiedyś myślałam, że mnie nie dotyczy temat marki, ale potem przeczytałam właśnie w jednej książce, że każdy tak, czy inaczej jest marką i zaczęłam się nad tym zastanawiać.