e-marketing social media

Charakterystyka social media: Facebook

Facebook to zdecydowanie sztandarowy portal społecznościowy. I jeszcze długo będzie numerem jeden. Znajomość jego specyfiki pomoże Ci w podjęciu decyzji czy, rzeczywiście potrzebujesz go do promocji swojej marki.

Trochę historii

Facebook został założony przez studenta Harvardu, Marka Zuckerberga w 2004 roku. W roku 2008 rozsławiony w filmie przez samego Jamesa Bonda. Używał serwisu do rekrutowania nowych agentów. W 2013 roku Facebook odnotował 1 mld 110 mln użytkowników.

Jeszcze w 2009 roku Facebook nie był tak widoczny w Polsce. Dopiero w 2010 roku znalazła się w rankingu Megapanelu PBI/Gemius. Zajął wtedy 19 miejsce pośród 20 witryn internetowych, które osiągają najlepszy miesięczny zasięg.

Facebook dzisiaj

Aktualnie w Polsce jest 14,2 milionów aktywnych użytkowników tego portalu. Nieznaczną przewagę stanowią kobiety (52%).

ccharakterystyka-social-media-facebook | granos.pl

Źródło: NapoleonCat – maj 2016

Facebook, jak większość mediów społecznościowych, opanowały osoby z przedziałów wiekowych: 15-24 i 25-34. Po poniższym wykresie widać podział demograficzny społeczności tego portalu.

charakterystyka-social-media-facebook | granos.pl

Źródło: NapoleonCat – maj 2016

Facebook jest tak popularny w Polsce, ponieważ posiada bardzo rozbudowaną strukturę społeczną. Dzięki niej każdy internauta może pochwalić się swoimi osiągnięciami, wakacjami i życiem codziennym, a także zaspokoić potrzebę „podglądania” innych.

Trochę zalet, trochę wad…

Facebook jak wszystko, z czym masz styczność na co dzień, ma swoje plusy i minusy. Poniżej przedstawiam Ci te najważniejsze, o których powinieneś wiedzieć decydując się na utworzenie fanpage’a swojej marki.

ZA:

  • Bez wątpienia to na największy portal społecznościowy. Siły jego dotarcia nie mają wszystkie inne portale razem wzięte.
  • Wszyscy tam już są! Możesz obserwować swoich konkurentów i inspirować się najlepszymi.
  • Facebook pozwala na prowadzenie darmowej, rozbudowanej komunikacji: karuzele, gify, zdjęcia 360 itd.
  • Jeśli masz trochę pieniędzy do wydania, to Facebook Ads da Ci sporo możliwości.

PRZECIW:

  • To, że na Facebooku są wszyscy, może być również wadą. Na samym początku drogi, przez sporą konkurencję może być ciężko Ci się przebić.
  • Może być trudno trudno zbudować Ci duży zasięg bez wydawania kasy w krótkim czasie.
  • Osiągniecie sukcesu bez systematyczności i strategii, jest niemożliwe. „Martwych” profili jest dużo. Chcesz być właścicielem jednego z nich?

Twoja decyzja, jak portal wybrać, nie może być wywołana aktualną modą na dany serwis społecznościowy. Powinna zostać poprzedzona wnikliwą analizą. Mam nadzieję, że ten wpis Ci w tym pomógł. Jeśli masz coś do dodania, napisz mi o tym w komentarzu!

  • Szukam takiego serwisu, który byłby tym najlepszym. Na razie korzystam z tych najpopularniejszych FB, Instagram, Google+ i Twitter. Chyba nawet w takiej kolejności korzystania z nich. Facebook no cóż trudna moja relacja z nim. Nie płacę mu za nic więc moje zasięgi są mizerne. Raz na jakiś czas zdarzy się jakiś skok, że coś więcej, ale rzadko. A jeśli już to tylko sprowadza mnie na złą drogę, bo myślę sobie o coś zrobiłam dobrze, a tu okazuje się, że to tylko chwilowe. 🙂 Może kiedyś spróbuję tych płatnych promocji, ale jednak obawiam się, że jak potem z tym skończę to i moje dobre notowania się skończą 😀

    • Jeśli chcesz sprawdzić, jak sprawdzi się u Ciebie płatna promocja, wypromuj post. Minimalny koszt 4 zł. Dopasuj grupę docelową i zobaczysz czy wśród Twoich odbiorców promowane treści się sprawdzą 🙂

  • Ja zdecydowanie postawiłam na fb. Na innych portalach albo nie mam kont, albo nie pamiętam, że je mam (jak np. na Google +), gdzie zaglądam raz na ruski rok 😉

    • Wbrew pozorom Google+ ma potencjał. U mnie jest 3 portalem społecznościowym, po Facebooku i Instagramie, który generuje największy ruch na stronie 😉

  • Dzięki za wspomnienie o NapoleonCat.com. Cieszę się, że nasze dane się przydają 🙂