e-marketing poradniki social media

8 błędów social media marketingu

Media społecznościowe to najlepsze z platform cyfrowych do napędzania biznesu. Większość marek ma na nich swoje profile i komunikuje z klientami. Nieważne czego dotyczą: bloga, restauracji czy luksusowych kosmetyków, warunek jest jeden: musisz robić to dobrze.

Należy pamiętać, że ma się tylko jedną szansę, żeby zrobić dobre wrażenie. Nasz minus może stać się plusem dla konkurencji, a złe wrażenie trudno jest naprawić.

Marketerzy zapytani: Czy social media marketing jest ważny dla twojej marki/firmy?, odpowiedzieli tak:

8 błędów social media marketingu.pdf-min

Źródło: 2016 social media marketing industry report „How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses” by Michael A. Stelener

Zgadam się z tymi 90 proc., którzy uważają, że social media marketing jest ważny, ale żeby miał pozytywny wpływ na biznes, trzeba robić go dobrze. Dobrze, czyli nie popełniając 8 najczęstszych błędów

#1 błąd- brak strategii komunikacji

Marka bez strategii komunikacji nie jest w stanie skutecznie dotrzeć do odbiorców. Plan działania jest bardzo istotny, ponieważ społeczności stale się zmieniają, a żeby za nimi nadążyć musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć.

W komunikacji najważniejszy jest indywidualny głos i charyzma. Działanie po omacku do niczego nie prowadzi.  Ustalenie jasnej i konkretnej strategii pomoże stworzyć najlepszy i najbardziej interesujący content w internecie.

#2 błąd– tworzenie na raz wielu kont na różnych portalach społecznościowych

Wiele marek tworzy konta na wielu kanałach społecznościowych, mimo że nie ma możliwości publikowania wysokiej jakości contentu, który zaangażuje użytkowników.

Na początku jesteśmy wszędzie: Facebook, Twitter, Instagram i Pinterest etc., a później porzucamy to wszystkie, nie mając czasu i ciekawych treści. Następnie widzimy masę porzuconych kont, które mówią Twoim potencjalnym klientom, że jesteś niezorganizowany i nie potrafisz zadbać o swoje, więc odpowiednio nie zatroszczysz  się o ich biznes.

W pierwszej kolejności skup się na jednym kanele. Gdy będziesz pewien, że jesteś w stanie zaoferować wartościowy content, zacznij tworzyć kolejne. Cały czas musisz mieć pewność, że zaoferujesz regularność w komunikacji dla każdego z nich.

Ważne: Cały rok 2016 minie nam pod znakiem Facebooka. Najszybciej rosnącą grupą wiekową na tym kanale są osoby 55+, więc jeśli to właśnie Twoja grupa docelowa, skoncentruj swoje siły właśnie na fanpage’u.

#3 błąd- płacenie za fałszywych fanów

Kupieni fani nie budują społeczności, nie są też aktywni pod postami marki, to martwe dusze. Nie ilość się liczy, a jakość i zaangażowanie społeczności.

Trzeba budować relacje, a nie farmy fanów.

Chyba więcej nie muszę tłumaczyć?

#4 błąd– mówienie zbyt dużo o marce i tylko o marce (!)

Udostępniaj posty innych, jeśli uznasz, że są one wartościowe dla Twoich odbiorców.

Pokaż, że jesteś świadom interakcyjnego charakteru komunikacji mediów społecznościowych. Dziel się swoimi pomysłami, a obserwatorzy chętniej podzielą się Twoimi postami z innymi i przywiążą się do marki, którą prezentujesz.

#5 błąd– zaniedbywanie społecznego aspektu mediów społecznościowych

Ludzie w social media oczekują reakcji ze strony firm, chcą czuć się ważni i wiedzieć, że mają odczynienia z prawdziwymi ludźmi, a nie korporacyjnymi robotami.

Niekoniecznie musisz reagować na każdy komentarz, ale odpowiadając na nie, budujesz zaufanie i poczucie pewnej bliskości między Tobą a Twoimi klientami.

#6 błąd– dzielenie się zbyt wieloma informacjami w krótkim czasie

Wrzucanie postów jeden po drugim w ciągu kilku minut lub nawet godzin jest strategią… Zmierzającą do zrażenia do siebie fanów.

Musisz posty dzielić konsekwentnie i w regularnych odstępach czasu. Warto tworzyć harmonogramy samodzielnie lub przy pomocy narzędzi internetowych, które nam w tym pomogą np. HootSuite (program umożliwia programowanie postów na Facebook czy Twitter, dostępny jest w wersji darmowej). Dobrze zaplanowane posty pozwolą uniknąć uczucia przytłoczenia i spamu.

Ważne: Jeśli jesteś w stanie rozplanować posty z tygodniowym wyprzedzeniem, zrób to!  Zaoszczędzisz sporo czasu, który możesz wykorzystać na inne działania, np.  na pisanie bloga.

#7 błąd– za dużo hashtagów

Nie ma wątpliwości, że hashtagi pomagają stać się Twoim postom bardziej widocznymi, ale jest jedno ale… zbyt duża ich liczba będzie irytować.

Chcesz temu zapobiec? Ogranicz je! Najlepiej do 4 hashtagów dla Twittera i maksymalnie 15 dla Instagrama. Upewnij się jeszcze, że to, co tagujesz, jest istotne.

Twórz hashtagi z myślą o SEO. Dlatego, jeśli używasz tagów w języku polskim, pamiętaj, żeby rzeczowniki podać w najprostszej formie, czyli w mianowniku.

1-min

2-min

#8 błąd– zapominanie o korekcie

Brakuje znaków interpunkcyjnych w tweecie, a może wkradła się literówka w facebookowym poście?

Choć może się wydawać, że to drobne błędy, takie niechlujstwo zrazi do Ciebie użytkowników. A nawet może wpłynąć na Twoją wiarygodność.

Interpunkcja nie jest Twoją mocną stroną? Oto koło ratunkowe: Language Tool

Zastanów się nad najczęściej popełnianymi błędami, które opisałam i pamiętaj, że dbałość o markę w mediach społecznościowych spowoduje, że klienci poczują się bardziej dopieszczeni i chętniej zostaną z Tobą na dłużej.

  • Ciekawe. Ja się skupiam na Facebooku i Instagramie, bo myśle, że to najlepsze dla takiej kategorii bloga jak moja 🙂

  • Fajny, świetnie merytorycznie przygotowany post. Na szczęście po kilku warsztatach i szkoleniach posiadam już tą wiedzę, ale jestem pewna, że niejedna osoba skorzysta z Twoich rad 🙂

    • Dziękuję starałam się 🙂 Skoro masz już opanowaną tę wiedzę, to może któryś z pozostałych poradników będzie dla Ciebie przydatny 🙂

  • Konkretny i rzeczowy wpis. Dla mnie głównie liczy się: blog, Facebook i instagram 🙂

  • A pisałaś może szerzej na temat strategii komunikacji? 🙂