6 zasad webwritingu, czyli jak pisać do internetu

6 zasad webwritingu, czyli jak pisać do internetu

Ostatnio pisałam, jak stworzyć tytuł, który nakłoni odbiorcę do przeczytania całości tekstu. Teraz mam dla Ciebie 6 zasad webwritingu, dzięki którym czytelnik będzie chciał przeczytać Twój tekst do końca! Pozostanie dłużej na Twojej stronie i podzieli się nią ze znajomymi.

1. Po pierwsze: konkret

Teksty, które piszesz do internetu, powinny być zwięzłe. Mniej znaczy więcej. Jeżeli wpis jest zbyt długi, czytelnik od pewnego momentu nie będzie wiedział, co czyta. Wszyscy żyjemy w kulturze obrazu, dlatego zbyt długa treść nie zostanie dobrze odebrana, a Twoja ciężka praca pójdzie na marne.

2. Oryginalność

Oryginalny i atrakcyjny tekst jest na wagę złota. Jeśli Twoje podejście jest niebanalne, to nawet dłuższa publikacja może odnieść sukces. Musisz tylko pamiętać o ciekawym stylu. Nie powielaj schematów. Przykuwający uwagę nagłówek i ciekawa treść sprawią, że czytanie stanie się przyjemnością dla odbiorcy.

3. Użyteczność

Twoi czytelnicy w internecie szukają gównie informacji. Dlatego, jeśli napisany przez Ciebie tekst jest użyteczny, ma większe szanse, aby donieść sukces. Musi nieść za sobą jakąś wartość. Pisząc, pamiętaj, że tworzysz przede wszystkim dla swoich odbiorców. Twoja publikacja ma być rozwiązaniem ich problemów. Użyteczne treści mają jeszcze jedną sporą zaletę: są dobrze pozycjonowane w wyszukiwarkach!

Oto dowód na to, że użyteczne teksty są trendy 🙂

google trends 7 zasad webwritingu | granos.pl

Źródło: Google trends (05.09.2016 r.)

4. Przejrzystość i czytelność

Przejrzysty tekst czyta się lepiej. Jeśli chcesz, aby Twój czytelnik przebrnął z uśmiechem na twarzy przez całą publikację, którą dla niego stworzyłeś, wprowadź do niej kilka istotnych zmian:

  • podziel treść na akapity – pamiętaj, żeby nie były za długie, a każdy z nich poruszał nowe zagadnienie,
  • nie zapominaj o śródtytułach,
  • numeruj i używaj punktorów – dzięki nim Twój czytelnik lepiej przyswoi wiedzę, którą chcesz mu przekazać,
  • wyjustuj tekst,
  • zmień kolor fontu na taki, żeby kontrastowała z tłem strony,
  • używaj fontów bez szeryfowych, rozmiar około 12 – taki tekst lepiej się czyta,
  • pisz wprost; unikaj zdań wielokrotnie złożonych.

5. Linkowanie

Pamiętaj o linkowaniu do innych miejsc na swojej stronie, jeśli chcesz zatrzymać czytelnika u siebie jak najdłużej. Ważne, żeby miały one inny kolor niż tekst. Postaraj się opisać link, tak żeby użytkownik wiedział w jakie miejsce zostanie przekierowany po kliknięciu. Zapomnij o sformułowaniach: [link], „klik”, „kliknij tu”!

6. Nakłoń do dyskusji

Twój tekst ma zachęcić do interakcji. Twoim celem jest, aby czytelnik opuścił stronę, pozostawiając po sobie ślad. Dlatego na końcu powinno znaleźć się „call to action”, które zmobilizuje odbiorcę do komentowania i dzielenia się Twoim wpisem z innymi.

Jak nakłonić do dyskusji:

  • poruszaj kontrowersyjne tematy,
  • zastosuj stronę czynną,
  • zmniejsz dystans między Tobą a Twoim czytelnikiem poprzez zastosowanie formy „ty”,
  • nadaj dynamizmu swoim tekstom, używając większej liczby czasowników.

Po wprowadzeniu powyższych zasad w życie zwiększysz atrakcyjność swoich tekstów. Twoje publikacje zostaną zapamiętane, czytelnik nie raz do nich powróci i poleci je swoim znajomym. Masz inne sprawdzone metody? Napisz mi o tym w komentarzu i idź tworzyć teksty, które pokochają tłumy!